Beryllbieter, Bouba Ndjida nasjonalpark. Foto: Harald Solås.

fredag 1. april 2011

Ask som guide på safari.

Da familien fra Norge var på besøk, ble det tid til en dag på safari. Erle var sjuk, Bjørn var fryktelig sliten og mamma var hjemme og passet på dem. Pappa var sjåfør og fotograf, så da ble det Ask som måtte trø til.


Her forteller han:
  • Sjiraffene som me såg, e’ egentlig veldig små når de e’små, men de e’egentlig veldig store når de e’store.
  • Me såg faktisk mange bavianer. Noen av de va’ store. Ein gong såg me noen små.  
  • Krokodillene kan kamuflere seg. De ligge’ med munnen åpen på land, sånn at det bare e’tennene som vises når de ligge’ der. Når det komme’ noen inni munnen, lukke’ de bare munnen.
  • Eg satt på taket på bilen, men eg sko’ hatt hørselvernet på, for det var så mange fogler som skreik så høgt.
  • Me såg kob-antilope, vannbukk og duiker. Duikerne e’  veldig små.
  • Flodhestene ligge’ med nesa under magen til de andre når de ligge i vannet. Av og te komme' det noen store bobler opp av vannet. Då fise de!!!
P.S. Erle ble frisk 22 minutter etter at bilen hadde kjørt av gårde på vei til safari…….

Her er bildene:
Eg sitte' klar på taket.
Små sjiraffer e' egentlig veldig små, og store sjiraffer e' egentlig veldig store!


Hvis du ser noen bobler, så e' det når flodhestene fise'!



kob-antilope


Krokodillen e' sulten. Han vente' på at noen ska' krype inn i munnen på 'an.




Eg holde' ein bavianskalle. Bak meg e' ein flodhestskalle.

De ser ganske fornøyde ut!


3 kommentarer:

  1. Så gøy!!:) Alltid drømt om å gå på safari!:)

    SvarSlett
  2. "Ask er jammen meg heldig:) Han tror nok det blir litt kjedelig å komme hjem og gå på skolen. Men det blir det jo ikke, for jeg tror nok lekser er ganske gøy..." Sitat Emma. Og ho gleder seg til han kommer!!

    SvarSlett
  3. Ask hilser til dere:

    Kristine: "Du kan reise på safari og ta med deg mamma." Det synes mamma er en god ide :-)

    og Emma: Ask er enig med deg og synes ikke lekser er kjedelig. Det er gøy, synes han. Og han gleder seg veldig til å komme hjem til Norge.

    SvarSlett