Beryllbieter, Bouba Ndjida nasjonalpark. Foto: Harald Solås.

lørdag 27. november 2010

Ask på skoletur.

Ask fikk være med de store på skoletur og hadde lyst til å fortelle litt. Turen gikk til Mballang, et leirsted ved en vulkansjø. Vi kan ikke bade her, for det er schistosom (parasitt) i vannet.Men det var mye å finne på likevel.

Ask forteller:
"Me har vært på tur og me har padla i kano og kjørt motorbåt. Eg fekk styre aleine ein gong og ein gong sammen med pappa. Pappa såg ein varan i vannet. Det e' ei øgle som ligne på ein alligator.Me fiska, men fekk ikkje fisk. Fiskestengene lagde me sjøl.

Me va' på fjelltur. Det va' varmt. Mannen som viste oss veien, hadde med seg ein stor kniv, ein machete. Den ligne' på et sverd. For å komme øve elva måtte me balansera på tømmerstokker.

Jone fant ein skorpion i bålet. Den blei stekt fort!
Om natten sov eg ute under eit halvtak av strå. Me måtte bruke myggnett."

Jone Hjorteland og eg fiske. 
Bjørn, før han spikka to fingre.
Eg måtte balansere på tømmerstokkene for å komme øve elva.
Eg blei så varm og trøtt, så pappa måtte hjelpe meg.
Her sove' eg ute under myggnettet. Eg sove i to stoler.

2 kommentarer:

  1. Hei tøffe Ask! Det så ut som ein kjempekjekk skoletur. Så flott fiskestang du hadde spikka deg, du e jammen flink:-)Og så modig du va som gjekk øve tømmerstokkene, hørtes skummelt ut synes eg.
    Klem fra tante Elisabeth

    SvarSlett
  2. Åh, så gøy å lese om dere! For en opplevelse for både små og store. Sug til dere av inntrykk og nyt hvert sekund! Gleder meg til å se bilder og høre historier når der kommer tilbake.

    Hilsen kusine og kollega

    PS: Akkurat nå viser gradestokken 17 blå. Heldigvis har vi vært flittige med vedhogsten... Akeføret er tipp topp - det går som ei kule hver morgen :)

    SvarSlett